Se vores arbejde i praksis
Kundecases
Hver case fortæller historien om et samarbejde, hvor vi sammen med kunden har afklaret mål, valgt den rette metode og skabt konkrete resultater. Vores cases viser, hvordan vi omsætter viden og erfaring til løsninger, der gør en forskel i praksis.
Temadag om konfliktens væsen
Louise Weikop
Kontorchef i Kvalitets- og Innovationsenhed, Aalborg Kommune
Kontorchef i Kvalitets- og Innovationsenhed, Aalborg Kommune
Mål
- At forebygge og afbøde konflikter.
- At agere konfliktnedtrappende, især i sårbare situationer som tilsyn.
- At skabe fælles sprog og forståelse for konflikters natur og ens egen rolle i dem.
- At ruste medarbejderne til at træde ind i organisationen med bevidsthed om det ansvar, de bærer med deres rolle.
- At styrke konsulentgruppens evne til at håndtere konflikter, fejl og svære samtaler med frontpersonale og medarbejdere i den daglige drift.
Metode
- Halvdagsseminar med Harbohus som workshop med aktiv deltagerinvolvering.
- Fokus på hverdagsnære cases fra deltagernes egen praksis – bearbejdet i grupper og diskuteret i plenum.
- Præsentation af konkrete modeller og begreber, der gjorde det nemt at forstå og tale om konflikter.
Resultat
- Fælles forståelse for konflikters dynamikker, og hvordan man selv påvirker dem.
- Øget bevidsthed om ansvar og magtforhold i rollen som repræsentant for forvaltningen.
- Øget tryghed blandt konsulenterne i mødet med svære situationer.
- Bedre intern refleksion omkring eget arbejdsmiljø.
- Et konkret og genkendeligt sprog til at tale om det svære – både internt og eksternt.
Medarbejdersupervision
Mål
- At støtte medarbejderne i mødet med borgere, der bliver stadig mere komplekse og udadreagerende.
- At forebygge frustration og oplevelsen af ikke at slå til.
- At give medarbejderne et rum til refleksion og faglig sparring.
- At skabe stærkere teams og bedre samarbejde på tværs.
- At aflaste lederrollen og adskille supervision fra ledelse.
Metode
- Samarbejdet med Harbohus begyndte med en grundig indledende samtale.
- Supervisionen blev tilrettelagt for alle fire afdelinger, samt aften- og nathold – i alt otte grupper.
- Også ledergruppen fik supervision.
Resultat
-
Et hus, der er mere i ro.
-
Medarbejderne er begyndt at italesætte og anerkende små succeser i hverdagen.
-
Øget bevidsthed om sprogbrug, forråelse og ansvar for egen rolle i teamet.
-
Ledelsesteamet får talt tingene igennem og går fælles i front.
-
Bedre arbejdsmiljø og tegn på faldende sygefravær.
Lena Ladehoff Mikkelsen
Leder Demensplejehjemmet Lionsparken, Aalborg kommune
Leder Demensplejehjemmet Lionsparken, Aalborg kommune
Supervisoruddannelse
Anni Schøtt
Center Nord, Struer Kommune
Center Nord, Struer Kommune
Mål
- At styrke supervisorers evne til at støtte kolleger i faglige og personlige udfordringer.
- At skabe trygge og udviklende refleksionsrum i personalegrupper.
- At sikre overførsel fra supervision til praksis – så læring og handlekraft styrkes i hverdagen.
Metode
- Et 4 x 2 dages uddannelsesforløb for 10 erfarne supervisorer, der lærte at lede kollegial supervision.
- Træning i supervisionens faser, roller og teknikker – med særligt fokus på spørgsmålstyper, kontraktarbejde, cirkularitet og reflekterende teams.
- Undervisningen kombinerede teori, træning, kollegial sparring og feedback, der gradvist styrkede supervisorernes sikkerhed, nærvær og metodebevidsthed.
- Deltagerne arbejdede med egne cases og supervisioner mellem modulerne, så læringen blev direkte koblet til praksis.
Resultat
- Supervisorerne gik fra uddannelsen med en solid faglig værktøjskasse og fornyet energi i rollen som kollegiale supervisor.
- De oplever større tryghed i at lede refleksionsprocesser, hjælpe kolleger videre i faglige dilemmaer og omsætte supervisionens pointer til konkret handling.
- Ledelse og medarbejdere beskriver en tydelig positiv effekt på arbejdsmiljø og faglig udvikling: mere åben dialog, færre konflikter og et stærkere fælles ståsted i personalegruppen.
- Harbohus fremhæves som velforberedte, engagerede og nærværende undervisere, der formåede at omsætte teori til praksis – og skabe et forløb, der både inspirerede og forankrede læring i hverdagen.